5 juli 2019

Algemene Beschouwingen Voorjaarsnota 2020 Muip 2020 – 2023

Inleiding

Laat ik beginnen met onze complimenten uit te spreken over de manier waarop deze Voorjaarsnota is geschreven. Hij is compact, overzichtelijk en makkelijk te lezen. Over de vormgeving zijn we dus wel tevreden.
Dat is helaas anders als het over de inhoud gaat. In de voorjaarsnota worden normaal gesproken de ambities van het college voor de komende jaren vertaald in voorstellen voor de MUIP. Uit de inventarisatie van de ambities blijkt nu dat we in de komende jaren meer ambities dan financiële middelen hebben. Dat be-tekent dat niet alles kan wat we zouden willen doen en dat er dus keuzes ge-maakt moeten worden.
Je zou zeggen dat het dan aan het college is om in de Voorjaarsnota duidelijk
aan te geven welke keuzes zij uit die ambities maken voor de Begroting 2020 en de MUIP 2020-2023 dusdanig dat we in Venray ook in de komende jaren een sluitende begroting hebben. Het college maakt die keuzes helaas niet. Er wordt nu voorgesteld een beperkte Meerjarig Uitgaven en Investeringspro-gramma in de Voorjaarsnota op te nemen en dan pas bij de Begrotingsbehandeling met keuzes te komen. Dit vanwege de vele onzekerheden die er nog zijn.
Op deze manier heeft het behandelen van de Voorjaarsnota voor ons eigenlijk weinig zin. Er is nog zoveel onduidelijk dat we dus tot de Begrotingsbehandeling zullen moeten wachten totdat we van het college te horen krijgen wat ze in 2020 en in de daarop volgende jaren van plan zijn. Er wordt dus voorlopig een pas op de plaats gemaakt.
De Partij van de Arbeid had van dit college een actievere aanpak verwacht. Wij vinden dat het college zelf keuzes moet maken uit de MUIP-aanvragen en die dan vervolgens voor moet leggen aan de gemeenteraad. Op basis van die keuzes kan de raad daar dan politiek wat van vinden.
De komende maanden zullen zeker ook in het teken staan van het vertrek van burgemeester Hans Gilissen. De Partij van de Arbeid betreurt het dat hij na 10 jaar gaat vertrekken. Uit de reacties vanuit de bevolking blijkt ook wel dat veel burgers van Venray het jammer vinden dat burgemeester Gilissen per 1 januari 2020 gaat stoppen. Dat betekent voor Venray dat we in de komende maanden op zoek zullen moeten gaan naar een waardige vervanger/ster.
Daarnaast is wethouder Carla Brugman inmiddels naar de Provincie vertrokken en zijn we dus in Venray ook op zoek naar een nieuwe wethouder. Ook dat vinden we jammer, omdat met de komst van wethouder Brugman het college duidelijk een duurzamere kleur groen op de wangen had gekregen.
Het aankomend vertrek van de burgemeester en het vertrek van de wethouder baart ons wel wat zorgen. Wij zijn bang dat het de komende maanden voor enige instabiliteit binnen het college zal gaan zorgen.

Programma 1: Leven

Schoon door de poort 2022

De Partij van de Arbeid staat al langer kritisch tegenover het “Schoon door de poort” principe. Wij geloven best dat dit voor een groot aantal gemeenschaps-accommodaties haalbaar is, maar wij verwachten dat dit zeker niet voor alle ac-commodaties zal gelden. Uit de beantwoording van onze vraag hierover blijkt ook wel dat er binnen het gemeentehuis ook rekening gehouden wordt dat 2022 niet voor alle besturen haalbaar zal zijn. De grote krachttoer komt overigens daarna pas. De besturen, meestal bestaande uit hardwerkende vrijwilligers, zullen voor een sluitende exploitatie moeten zorgen. De regels met betrekking tot de paracommercie zijn daarbij een groot obstakel. Er moet, wat ons betreft, voorkomen worden dat besturen van gemeenschapsaccommodaties gaan afhaken, omdat bijvoorbeeld de risico’s voor een bestuurder te groot worden. Wij pleiten er voor dat besturen die daar behoefte aan hebben toch nog op enige vorm van bestuurlijke ondersteuning kunnen rekenen. Dat zou bijvoorbeeld kunnen door penningmeesters de mogelijkheid te geven om zich bij te laten staan door financiële experts van de gemeente. Op die manier houden we als gemeente ook een vinger aan de pols. Dat is ook iets wat de coalitie graag wil.

Doorontwikkeling jongerencentra Venray

Als alles nu volgens plan verloopt zal er in het najaar een toekomstplan liggen voor de jongerencentra in Venray. Door het zo breed te trekken heeft dit erg vertragend gewerkt voor The B. om “de volgende stap” te kunnen zetten. Wij gaven bij de behandeling van de begroting 2019 al aan dat wij vooralsnog weinig vertrouwen hadden in een goede afloop voor The B. Daar bedoelden we ook mee dat wij niet verwachten dat er snel duidelijkheid zou komen over waar het bestuur van The B. op zou kunnen rekenen. Het feit dat er voor het toekomstplan geen structurele uitgaven zijn opgenomen in de voorjaarsnota bevestigt dat beeld. Het is te hopen , dat er in de begroting 2020 wel rekening gehouden wordt met de te verwachten structurele uitgaven voor het toekomstplan voor de Venrayse jongerencentra.

Armoedebeleid

Het huidige armoedebeleid wordt op dit moment geëvalueerd. Uit de beantwoording van onze vraag aan het college blijkt dat we in het vierde kwartaal van 2019 het voorstel voor het nieuwe beleid mogen verwachten. In de Voorjaars-nota wordt hiervoor geen extra geld gevraagd, en ook bij de niet gehonoreerde MUIP-aanvragen komen we het nieuwe armoedebeleid niet tegen. Wij hopen dat dit niet betekent dat het nieuwe armoedebeleid niets extra’s mag kosten. Wij verwachten voorstellen hiervoor in de Begroting 2020 terug te vinden.

Nieuw ziekenhuis VieCuri

Er lijkt meer duidelijkheid te komen m.b.t. de bouw van een nieuw ziekenhuis in Venray. Er wordt serieus gekeken naar het verplaatsen van het ziekenhuis binnen onze gemeente. Dat is goed nieuws voor onze burgers, want de behoefte aan het behouden van het ziekenhuis voor Venray is groot. Om de mogelijkheden te onderzoeken wordt wel eerst een haalbaarheidsonderzoek gedaan.
Wij gaan er van uit dat de uitkomsten van dat haalbaarheidsonderzoek aan de commissie Leven en aan de Raad worden voorgelegd.

Afbouw Kunstencentrum Jerusalem (KCJ)

Het is inmiddels wel duidelijk dat we bij de afbouw van het KCJ rekening zullen moeten houden met grotere financiële tegenvallers. De Partij van de Arbeid heeft al vanaf het begin van de afbouw gewaarschuwd voor de, in onze ogen, te optimistische inschatting van de financiële risico’s door het college. In deze Voorjaarsnota wordt er nu geen extra geld gereserveerd, omdat er voor de afbouw KCJ nog 4 ton in de risicoreserve gereserveerd is. Eerlijk gezegd denken wij dat ook dit weer een te optimistische insteek van het college is. Wij willen voor de begrotingsbehandeling een actuele stand van zaken (financiële doorre-kening) m.b.t. de afbouw KCJ zien.

Actualiseren subsidiebeleid

De actualisatie van het subsidiebeleid is inmiddels een langdurig proces gewor-den. Een proces, waarbij op een interactieve manier veel informatie is opgehaald m.n. bij subsidieontvangers. Ook de raad is, op eigen verzoek, vroegtijdig in de gelegenheid gesteld om mee te praten en mee te denken over het nieuwe beleid. Wij zijn heel tevreden over de manier waarop dit door de ambtenaren is aangepakt.
Helaas is sinds de betreffende dialoogavonden alweer enige tijd verstreken en wij hadden eigenlijk ondertussen wel verwacht dat het nieuwe subsidiebeleid klaar zou zijn. Wij vinden het eerlijk gezegd te lang duren. Verenigingen en organisaties willen ondertussen wel eens weten waar ze af en aan zijn. Het doet de participatie van burgers ook geen goed als er te lang op de resultaten gewacht moet worden. Wij gaan er van uit dat het nieuwe subsidiebeleid nog dit najaar aan de raad wordt voorgelegd.

Bibliotheek

De bibliotheek is inmiddels in Venray een hot item geworden. Dat komt vooral door de manier waarop het college hiermee om denkt te moeten gaan.
De nadruk voor de toekomst van de bibliotheek ligt vooral bij de eerste drie pun-ten van de Wet Stelsel Openbare Bibliotheekvoorzieningen (WSOB). Het “organiseren van ontmoeting en debat” en “het kennis laten maken met kunst en cultuur” lijken minder belangrijk voor de bibliotheek. Deze zullen vooral moeten groeien in de nieuwe huisvesting. Wij zijn het daar niet mee eens. Er moet in de bibliotheek, wat ons betreft, ruimte zijn voor ontmoeting en debat. Ook voor het kennismaken met kunst en cultuur kan de bibliotheek een belangrijke rol vervullen. Daarbij kan natuurlijk altijd samengewerkt worden met partners zoals bijvoorbeeld Cultura Venray.
De meeste ophef is ontstaan door de manier waarop de “nieuwe” bibliotheek naar het voormalige AH-pand wordt toegeschreven. Bij de aankoop van het pand heeft de gemeenteraad al nadrukkelijk aangegeven dat zij de aankoop volledig los willen zien van de mogelijke verhuizing van de bibliotheek. Toch wordt er in alle voorliggende stukken telkens een directe verband gelegd tussen de bibliotheek en het aangekochte AH-pand. Zelfs bij de niet gehonoreerde MUIP-aanvragen vinden we een aanvraag voor “De inrichting AH-pand t.b.v. bi-bliotheek”. De bibliotheek zal en moet in het kernwinkelgebied (lees AH-pand) terecht komen, en daarvoor wordt alles uit de kast gehaald. Geen wonder dus dat het AH-pand in het “locatieonderzoek” als beste uit de bus komt. Wij zijn daar nog niet van overtuigd.

Programma 2: Wonen

Masterplan Brûkske

Het heeft lang geduurd, maar eindelijk is sinds kort gestart met de realisatie van het nieuwe winkelcentrum in ’t Brûkske. Door juridische procedures hebben de bewoners van deze wijk veel te lang moeten wachten tot er eindelijk met de bouw begonnen kon worden. Als het winkelcentrum medio 2020 klaar is kan daarna ook eindelijk begonnen worden met het herinrichten van het middengebied van de wijk. in 2021 zal het masterplan Brûkske dan voltooid zijn. Wij zijn blij dat er uiteindelijk toch weer schot in zit.

Huisvesting arbeidsmigranten

De eerste twee projecten m.b.t. de grootschalige huisvesting van arbeidsmigranten zijn inmiddels gerealiseerd. Op de Hulst heeft OTTO Work Force een Mobile Home Campus gerealiseerd voor ongeveer 240 arbeidsmigranten, en op het Roekenbosch zijn inmiddels 250 arbeidsmigranten gehuisvest. De huisvesting voldoet aan het SNF-keurmerk, en het beheer lijkt op beide locaties goed geregeld te zijn. Er is dus sprake van kwalitatief goede huisvesting met voldoende toezicht. Wij zijn tevreden over deze ontwikkeling. Het college heeft hierin, wat ons betreft, voortvarend gehandeld.

De Vergeten Driehoek

De vergeten driehoek kan met recht een van de zwaardere dossiers van de gemeente Venray genoemd worden. Eventuele oplossingen voor het weer leef-baar maken van dit gebied zijn nogal ingrijpend en niet eenvoudig te realiseren. De klankbordgroep Vergeten Driehoek vraagt nu om actie. Ze vragen daarbij nadrukkelijk ook om structurele oplossingen. Wij zijn het eens met het college dat het nu vooral van belang is om een integrale verkenning uit te voeren naar structurele oplosrichtingen voor dit gebied. Wij zijn het daarnaast met de Klank-bordgroep eens dat het verplaatsen van de coffeeshops een speerpunt zou moeten zijn bij die verkenning. In ons verkiezingsprogramma 2018-2022 hebben wij al aangegeven dat wij willen dat de coffeeshops naar de rand van Venray verplaatst worden. Wij zijn ons er overigens wel van bewust dat dit geen eenvoudige opgave is. In de Begroting 2020 zal rekening gehouden moeten worden met oplossingen m.b.t. de Vergeten Driehoek.

Cameratoezicht

De pilot met cameratoezicht bij de afvalverzamelpunten leek m.n. in het beging van de pilot goed te werken. Inmiddels zien we in ieder geval in het Brûkske weer regelmatig afval bij de verzamelpunten staan. Eigenlijk is dat ook wel logisch als je de beantwoording op de vraag van Venray Lokaal hierover leest. In totaal zijn er 258 overtredingen op drie locaties geconstateerd, maar slechts in 22 gevallen kon er een proces verbaal uitgeschreven worden. Dat is maar net 8½ %! Daarmee is de pakkans wel heel erg klein, en het is niet moeilijk te voor-spellen dat het dumpen van afval bij de inzamelpunten weer verder toe zal nemen. De camera’s lijken uiteindelijk dus weinig nut te hebben. In het najaar volgt een uitgebreidere evaluatie. Wij zijn benieuwd of het dumpen van afval op andere plaatsen, in de periode dat deze pilot loopt, is toegenomen.

Huishoudelijk restafval

Het is de bedoeling dat het afvalbeleid van Venray wordt herzien. Het is duidelijk dat, als we op deze manier verder gaan, we onze ambitieuze doelstellingen in Venray niet zullen gaan halen. In de programmaverantwoording 2018 wordt de doelstelling van 50 kg restafval per inwoner in 2020 en maximaal 10 kg in 2025 nog steeds reëel genoemd. Dit terwijl de hoeveelheid restafval per inwoner weer begint toe te nemen. Het wordt dus tijd voor een andere aanpak. Misschien moeten we het wel gaan aanpakken zoals in Horst aan de Maas. De presentatie die wethouder Birgit op de Laak onlangs hierover gegeven heeft, was in ieder geval verhelderend. De Partij van de Arbeid is van mening dat investeringen m.b.t. het afvalbeleid voorlopig moeten worden opschorten totdat we duidelijk hebben hoe het nieuwe beleid er uit komt te zien. In dat nieuwe beleid zien we overigens ook graag de groenkorven weer terugkomen.

Wijkteams

Het antwoord m.b.t. het functioneren van de wijkteams aan Pro Venray verontrust ons nogal. Het lijkt er op dat de wijkteams op dit moment niet meer naar behoren functioneren. Daar worden wel een aantal redenen voor aangegeven, maar dat neemt niet weg dat u zelf aangeeft dat de bekendheid met de metho-diek en de gedachte achter het samenwerken in de wijkteams langzaam maar zeker weg is geëbd. Het lijkt ons op dit moment daarom belangrijk om de bestaande wijkteams eerst te revitaliseren, zodat zij weer optimaal kunnen functioneren. Het investeren in een dekkend netwerk van wijkteams in Venray moet voorlopig maar even pas op de plaats maken.

Energietransitie

In de beschouwingen op de begroting 2019 schreven wij al dat we alle zeilen zullen moeten bijzetten om de ambitie van Venray m.b.t. de energietransitie te kunnen halen. Het blijkt tot nu toe wel een ingewikkeld onderwerp te zijn. Met name de grootschalige opwek (zonneparken, windparken) leveren de nodige discussie en consternatie op. Eigenlijk zitten we te wachten totdat het beleid m.b.t. grootschalige opwek van energie dit najaar wordt vastgesteld. In dat beleid zal aandacht moeten worden besteed aan: de ruimtelijke inpassing; de lokale betrokkenheid; participatie. Daarnaast is in de laatste maanden wel gebleken dat tijdige en goede communicatie met de betrokken inwoners van essentieel belang is.
Zodra het beleid is vastgesteld, zullen we als gemeenteraad wel keuzes moeten durven maken. Nu blijft ook de gemeenteraad te vaak moeilijke keuzes voor zich uit schuiven.

Natuur, landschap en plattelandsontwikkeling

Het is goed te lezen dat er, in het kader van de klimaatadaptie, weer meer aandacht is voor biodiversiteit. Zo wordt stedelijk gebied vergroend, en wordt ook het areaal ecologische bermen, waar mogelijk, uitgebreid. M.n. voor het ecologisch bermbeheer pleit de Partij van de Arbeid al jaren.
Wij zijn het met Pro Venray eens dat het tijd wordt om het in Venray eindelijk ook eens over het verminderen van het aantal dieren te hebben. Vermindering van dieren komt de leefbaarheid (m.n. de gezondheid van de inwoners) en de duurzaamheid ten goede. Niet minder belangrijk is dat het het welzijn van de dieren ten goede komt.
Verminderen van het aantal dieren moet, wat ons betreft, een belangrijke doelstelling zijn.

Kermis

De kermis is één van de grote trekpleisters van Venray. Dat moeten we natuurlijk koesteren, maar we moeten ook de uitgaven voor de kermis blijven bewaken. Een structurele verhoging van € 67.000,- is fors te noemen. Daar staat geen voorstel om de opbrengsten te verhogen tegenover.

Programma 3: Werken

Nieuw industrieterrein

We blijven in Venray steeds maar weer zoeken naar nieuwe mogelijkheden om, naast de ontwikkeling van Klaver 15 (30 ha. Netto), nieuwe bedrijventerreinen in de gemeente Venray te ontwikkelen. Dit, zodat Venray niet op slot raakt. We krijgen blijkbaar nooit genoeg. Onze ambitie is enorm! Inmiddels hebben we niet meer veel ruimte ter beschikking om bedrijventerreinen te ontwikkelen.
Wij vragen ons ondertussen ook af of we eigenlijk wel voldoende werknemers in Venray ter beschikking hebben voor eventueel nieuwe bedrijven. Bedrijven moeten nu al vaak over de landsgrenzen heen kijken om aan voldoende gekwa-lificeerd personeel te komen. De vraag is of we dat wel moeten willen. De be-hoefte aan m.n. arbeidsmigranten wordt daardoor alleen maar groter, en uit recente publicaties blijkt dat het steeds moeilijker wordt om arbeidsmigranten hierheen te halen. Waar doen we het dan dus voor?

Ontwikkeling De Brier

De ontwikkeling van bedrijventerrein De Brier blijft duidelijk achter. Met name aan de Zuidsingel ziet het er inmiddels desolaat uit. Het is absoluut geen visite-kaartje voor Venray, en het staat in schril contrast met de nieuwbouw aan de overkant van de Zuidsingel. Het nodigt zeker niet uit om een bezoek aan de winkels op dit terrein te brengen. Het is daarom goed dat het college het toekomstperspectief voor de Brier weer eens tegen het licht houdt. Het college moet ook zelf nadenken over wat zij met het terrein wil. De Brier heeft dringend behoefte aan haalbare alternatieven. Wij zijn benieuwd welke voorstellen er naar de raad toe komen.

Mobiliteit GOW

We hebben het hierbij wel om fikse bedragen aan meerkosten, maar het is voor ons duidelijk dat die kosten nu eenmaal gemaakt moeten worden om de wegenstructuur in dit gebied op orde te brengen. Dit kan niet worden opgeschoven.

 

Programma 4: Besturen

Toekomstvisie

Op 27 juni heeft de raad de toekomstvisie 2030 “Venray loopt voorop” vastgesteld. De manier waarop die toekomstvisie tot stand is gekomen is redelijk uniek te noemen. Iedereen in Venray die dat wilde werd gevraagd om mee te praten en mee te denken over deze toekomstvisie. Met de nodige inspanningen van de ambtenaren hebben ruim 1500 inwoners hieraan gehoor gegeven. Deze toekomstvisie is nog maar het begin. Het eigenlijke werk gaat nu pas beginnen. We weten nu wat we voor Venray in 2030 willen. Hoe we dat gaan doen zal vanaf nu voortdurend ingevuld en bijgesteld moeten worden.

OZB

De Partij van de Arbeid gaat er van uit dat de OZB in 2020 in Venray maximaal met de inflatiecorrectie verhoogd wordt. Wat ons betreft moet dat voor alle inwoners van Venray gelden. Wij zullen ook dit jaar geen plannen steunen die, t.b.v. van duurzame energieopwekking, voor een extra verhoging van de OZB voor een groot deel van de Venrayse huishoudens zal zorgen.

Venray, 23 juni 2019
Henk Bisschops
Fractie Partij van de Arbeid Venray
Met dank aan de leden van de steunfractie.