Cultuur

Kunst en cultuur raken, verbinden, verheffen, ontspannen en bieden naast plezier ook stof tot nadenken. ze stellen ons in staat om creatief te denken en creatieve oplossingen te bedenken. Ze gaan over wie we zijn, over onze drijfveren en over onze dromen. Zonder de bibliotheek, Odapark, de cultuur[1]en poppodia, het museum en cultuureducatie is het lastig om die dromen te verwezenlijken. Cultuur draagt in al zijn verschijningsvormen bij aan de leefbaarheid in de wijken en steden. Voor mensen met een kleine beurs zijn kunst en cultuur helaas nog te vaak onbereikbaar.

Het is belangrijk dat de culturele en creatieve sector de diversiteit van onze samenleving representeert. Bij een inclusieve samenleving hoort dus ook een inclusieve culturele sector.

Onze keuzes

➤ We investeren in onze culturele voorzieningen en willen deze behouden om de leefbaarheid en aantrekkelijkheid van onze gemeente te vergroten.
➤ Culturele diversiteit waarderen we en moedigen we aan.
➤ Alle kinderen en jongeren moeten mee kunnen doen aan cultuureducatie. Kinderen die in kansarme gezinnen opgroeien worden daarbij ondersteund en gestimuleerd om aan culturele activiteiten deel te nemen.
➤ Bij de PvdA komen signalen binnen dat het aantal nieuwe leden bij muziekgezelschappen daalt. We willen onderzoeken hoe dit komt en zo nodig maatregelen treffen om deze culturele verarming tegen te gaan.
➤ Cultureel erfgoed beschermen en behouden we.