SPUK-gelden aan bibliotheek toegekend

Door Henk Bisschops op 25 maart 2024

Vorige week werd bekend dat de aanvraag van de gemeente Venray voor de SPUK-bieb regeling 2024 is toegekend. Dat betekent, dat de bibliotheek de komende 2 jaar in totaal       € 220.000,- extra te besteden heeft om de venrayse bibliotheekvoorziening te verbeteren.

Natuurlijk zijn wij daar heel tevreden over, want het was de fractie van de Partij van de Arbeid die tijdens de raadsvergadering van 9 mei 2024,  vragen stelde  over deze eenmalige specifieke uitkering (SPUK Bieb). Na het bestuderen van de regeling vonden wij dat Venray  aan een groot deel van de aan deze regeling gestelde criteria voldeed. We wilden daarom graag van de wethouder weten of hij het daarmee eens was, en of de gemeente dus gebruik wilde maken van deze regeling. Helaas gaf de wethouder aan dat de gemeente geen aanvraag zou indienen voor 2023. Er zou nog bekeken worden of dat alsnog voor 2024 zou gebeuren. Men wilde eerst nog de zorgplicht 2025 voor bibliotheken afwachten voordat er een beslissing over de aanvraag zou vallen.

Om die reden heb ik tijdens de behandeling van de Kadernota 2024 een motie ingediend waarin het College werd opgeroepen om voor het jaar 2024 deze specifieke uitkering (SPUK-bieb) aan te vragen. Naast de fractie van de PvdA stemden de fracties van  Groen Links, de SP, het CDA en D66 voor deze motie. Daarmee kwamen we helaas één stem tekort en werd de motie verworpen.

Tot onze opluchting bleek later dat het College uiteindelijk toch een aanvraag heeft ingediend. Zoals wij al verwacht hadden, kwamen wel degelijk in aanmerking voor deze regeling. Het uiteindelijke resultaat heb ik hierboven al vermeld. Onze (nieuwe) bibliotheek heeft de komende 2 jaar aanzienlijk meer geld te besteden. Dat zal vooral besteed worden aan het uitbreiden van de openingsuren. Onze inwoners zullen er dus direct voordeel van hebben.

Henk Bisschops

Mijn naam is Henk Bisschops, geboren (1955) en getogen in Venray. Ik ben getrouwd met Yvonne, en samen hebben wij twee zonen, Rob en Frank. Nadat we 4 jaar in de nieuwe wijk Landweert hadden gewoond, zijn wij in 1989 verhuisd naar ’t Brûkske, en daar wonen we nog altijd met veel plezier. Na de

Meer over Henk Bisschops