Voor u gelezen in Hallo Venray 18-03-2021

23 maart 2021

Sociaal Domein;  goed plan MAAR……

Door: Elly van Dijck

In de raadsvergadering van 30 maart komt het sociaal domein aan de orde.

Als lid van de PvdA ben ik ervoor dat minima en mensen met minder dan de gemiddelde mogelijkheden om het hoofd boven water te houden, geholpen worden. Echter, aan de goede ideeën die nu voorliggen is een bezuiniging voor minima gekoppeld;  dat gaat mij te ver!

Zoals alle gemeenten kreeg Venray in 2015 op sociaal gebied er een groot aantal taken bij. Venray deed een goede poging om alle sociale voorzieningen zoveel mogelijk aan elkaar te koppelen. Om dit betaalbaar te maken en te houden zijn een aantal bezuinigingen ingevoerd die juist gevolgen hebben voor  bewoners die gebruik maken van deze voorzieningen. Denk aan taken in de jeugdzorg, het meedoen-budget voor kinderen, BSO-ondersteuning en keukentafelgesprekken.
Venray wil dat iedereen meedoet;  wil daarvoor de omgeving versterken en een goed vangnet opzetten. Echter, beperkt daarbij  mogelijkheden voor de basis:  dat is het huishouden dat die steun juist nodig heeft. Dat gaat te ver!

De Partij van de Arbeid pleit voor verhoging van het  minimumloon naar € 14,- .

Steeds meer mensen vallen onder de armoedegrens; mensen die een minimuminkomen ontvangen komen daar niet mee rond. De gevolgen zien we dagelijks; en echt niet alleen bij de voedselbank. De kloof tussen arm en rijk wordt steeds groter.  Dat is onacceptabel.

Juist die basis om voor jezelf te kunnen zorgen wordt door de bezuinigingen in Venray aangetast, terwijl het doel van de hele voorziening is dat iedereen mee kan doen. Dit is voor mij in tegenspraak met elkaar. Om huishoudens met minima te versterken bezuinigt men op elementen die dat huishouden net nog  in stand houden.  Daar moet iets aan gedaan worden.  Het geld moet dan ook elders gevonden worden, waarbij ook zeker naar andere domeinen gekeken kan worden.