Opvang 500 kindervluchtelingen

7 juni 2020

Tijdens de Raadsvergadering van dinsdag 12 mei heeft de Partij van de Arbeid, samen met Pro Venray en de SP, een motie ingediend m.b.t. de opvang van 500 kindervluchtelingen in Nederland.

Met deze motie willen we bereiken dat ook Nederland zijn verantwoordelijkheid neemt en minimaal 500 vluchtelingen uit de overvolle kampen in Griekenland overneemt. De situatie in de kampen wordt steeds schrijnender en met name voor het grote aantal alleenstaande kinderen moet snel een goede oplossing gevonden worden.

De aanleiding van de motie was een oproep van dat Stichting Vluchteling, Vluchtelingenwerk en Defence for Children aan Nederland en aan de Nederlandse gemeenten om 500 minderjarige asielzoekers  over te nemen en zich aan te sluiten bij andere Europese landen die al vluchtelingenkinderen uit Griekenland overnemen.

In de motie wordt het College o.a. opgedragen om aan de regering te laten weten dat ook de gemeente Venray een signaal van medemenselijkheid en daadwerkelijke solidariteit af wil geven met het uitspreken van de bereidheid om een aantal vluchtelingenkinderen op te nemen. Daarnaast wordt het College ook opgedragen om contact op te nemen met andere gemeenten in Noord-Limburg om na te gaan of gemeenten in de regio ook bereid zijn vluchtelingenkinderen op te vangen en zo ja, in hoeverre hierin samengewerkt kan worden.

Tijdens de raadsvergadering werd de motie door Lizzy Bruno van Pro Venray toegelicht. Haar betoog was dermate overtuigend dat de motie uiteindelijk met 22 voor- en 5 tegenstemmen werd aangenomen. Wat ons betreft een duidelijk signaal naar Den Haag. Nu is het afwachten wat de regering met deze signalen van Nederlandse gemeenten  gaat doen.