HUISARTSENPOST MOET OPEN BLIJVEN

18 oktober 2020

Er is de laatste weken de nodige onrust ontstaan over de HuisArtsenPost  (HAP) in Venray. Het zal vast niemand zijn ontgaan dat de HAP gesloten dreigt te worden. Tot nu toe is het alleen nog maar een “voorgenomen” besluit, maar waar rook is, is vaak vuur. Daarnaast  zijn we het ondertussen in de laatste maanden wel gewend dat er vroegtijdig wordt gelekt, zodat de uiteindelijke klap mogelijk minder hard aankomt.

Dat is hierbij zeker niet het geval. De Partij van de Arbeid vind het niet aan de burgers van Venray uit te leggen dat de HAP zou moeten gaan sluiten. Een mogelijke sluiting zorgt nu al voor heel veel onrust bij de bevolking. In Venray hebben we de laatste jaren toch al het nodige aan eerstelijnszorg moeten inleveren. Wat ons betreft stop het hier! De huisartsenpost in Venray moet open blijven!

Alle partijen van de Venrayse gemeenteraad zullen samen op een, speciaal voor dit agendapunt, ingelaste raadsvergadering op 20 oktober een gezamenlijke motie indienen. Hierin wordt het College o.a. opgeroepen om met Cohesie in gesprek te gaan met als doel om sluiting van de Hap te voorkomen. Alle Venrayse partijen zijn het hierover met elkaar eens. Er zal niet veel debat plaats hoeven te vinden. Daarnaast is het ook wel duidelijk dat de Raad en het College het op dit punt roerend eens zijn.

Op 26 oktober zal Cohesie (een organisatie van, voor en door huisartsen) het definitieve besluit nemen of de HAP in Venray gesloten wordt of niet. Aangezien Cohesie een coöperatie is, zullen het de Noord-Limburgse  huisartsen zijn die het besluit nemen om de HAP al dan niet te sluiten. Zij zullen moeten afwegen of zij kiezen voor een bezuinigingsmaatregel, of dat zij kiezen voor een goede en passende eerstelijnszorg voor een gemeente met de omvang van Venray en haar omliggende gemeenten. De keuze lijkt niet moeilijk.