Een PvdA-delegatie bezocht Kafra Housing in Venray

9 maart 2023

EP-lid Agnes Jongerius, Jasper Kuntzelaers (PvdA) en Frank van Gool bij de Kafra Tower. Foto: Antoon Jeuken

Gelezen in de Peel&Maas van donderdag 9 maart 2023

Een PvdA-delegatie bezocht zaterdag Kafra Housing in Venray en nam een kijkje in de arbeidsmigrantenflat op Keizersveld, waar plek is voor 92 arbeidsmigranten. Agnes Jongerius, lid van het Europees Parlement, laat zich vaak kritisch uit over de werk- en woonomstandigheden van internationale werknemers. “Met deze woonruimte is niets mis”, liet ze weten.

Een voorstel van Jongerius, waarin staat dat landen meer zicht moeten krijgen op de werkomstandigheden van deze groep arbeidsmigranten, is begin dit jaar in Brussel aangenomen. “Ik ben het zat om bijna wekelijks nieuwe onthullingen te lezen over erbarmelijke woningen en uitbuiting.” In Venray was ook Jasper Kuntzelaers, die bij de Provinciale Statenverkiezingen de Limburgse PvdA-kar trekt. Henk Bisschops was erbij namens PvdA Venray. Kafra-directeur Frank van Gool, die het gezelschap ontving, legde uit wat zijn bedrijf voor arbeidsmigranten en Oekraïnese vluchtelingen kan betekenen. Dat de Venrayse huisvester op vijftien plaatsen in Nederland woonruimte aanbiedt, dat ze niets van doen heeft met werkgevers en dat uitzendbureau OTTO Workforce (ook van Van Gool) los staat van Kafra. “Werken en wonen moet worden gescheiden’”, aldus Van Gool. “En dat doen we ook. We zijn geheel Roemer-proof.” Emile Roemer deed onderzoek naar de huisvesting van arbeidsmigranten en bracht daarover het rapport Geen Tweederangsburgers uit. De PvdA-delegatie constateerde dat met de woonruimten van Kafra en het beheer ervan niets mis is. Waarom kan dat niet op veel meer plaatsen? “Omdat de medewerking van veel gemeenten ontbreekt”, legt Van Gool uit. “Met arbeidsmigranten is niets mis. Wel vaak met de huisvesting. Veel gemeenten willen er gewoon niet aan, traineren alleen maar. Terwijl we deze mensen keihard nodig hebben.” Jongerius: “Ik krijg in Brussel vaak van migratielanden te horen, waarom we hun landgenoten in Nederland zo slecht behandelen. Dat beeld leeft daar.” Dat heeft vooral met onwillige gemeenten te maken, aldus Van Gool. “Ik kan daar wel een boek over schrijven.”