Onderwijs

Ieder kind verdient een fijne jeugd, een veilig thuis en een goede school. Op school maak je vrienden,
word je uitgedaagd om te ontdekken wie je bent en word je in staat gesteld om je dromen waar te
maken. Onze scholen zijn de plek waar heel veel kinderen met veel plezier naartoe gaan en iedere dag
iets nieuws leren. De wijk waarin je woont, je achtergrond of wie je ouders zijn, mogen nooit bepalend
zijn voor wie je later wordt.

Onze keuzes

➤ We investeren extra in onze Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en voorkomen dat peuters en
kleuters uit kwetsbare gezinnen met een achterstand aan hun schoolcarrière beginnen.
➤ Door naast onderwijs en kinderopvang ook vrijetijdsbesteding, ontspanning, sport en cultuur te
bieden, krijgen alle kinderen de mogelijkheid zich optimaal te ontwikkelen.
➤ We werken samen met de bibliotheek en ondersteunen die financieel bij het realiseren van de
aanpak van laaggeletterdheid.
➤ We leggen in samenwerking met scholen groenblauwe (met beplanting en water) schoolpleinen aan, zodat kinderen al op vroege leeftijd in aanraking komen met de natuur.
➤ Onze schoolgebouwen zijn aangepast aan de eisen van deze tijd. Zo is de ventilatie in alle scholen op orde en zijn er naast klaslokalen ook ruimtes voor individuele begeleiding en schoolmaatschappelijk werk.
➤ We investeren in een aantrekkelijk en professioneel naschools aanbod, zodat kinderen die het thuis
lastig hebben, ook na schooltijd een veilige plek geboden wordt.
➤ Overgewicht onder kinderen pakken we aan. We betrekken scholen, kinderopvangorganisaties,
sportverenigingen, huisartsen en jeugdgezondheidszorg bij het stimuleren van een gezonde levensstijl.
➤ Het voorkeursscenario voor een nieuwe school voor Focus en Spectrum op het terrein van het
Raaylandcollege wordt verder uitgewerkt. Er moet nu voor deze scholen zo snel mogelijk duidelijkheid
komen.
➤ In samenwerking met het onderwijs gaan we voortijdig schoolverlaten tegen. Vroegtijdige
schoolverlaters verliezen we niet uit het oog, treden we actief tegemoet en begeleiden we weer terug
naar school, naar een vervolgopleiding of werk.
➤ We stimuleren de basisscholen om in hun onderwijsprogramma’s ruimte te maken voor
cultuureducatie, bijvoorbeeld doordat ze muziek- en/of danslessen verzorgen.
➤ Bijles hoort er niet afhankelijk van te zijn of ouders het kunnen betalen. Dure bijlessen vergroten de
ongelijkheid. Alle kinderen die extra onderwijs, huiswerkbegeleiding of coaching in de
studievaardigheden nodig hebben, moeten daarvoor in aanmerking kunnen komen.