Wonen
Meer sociale en middenklasse woningen
Onze keuzes
➤ We stellen bij alle woningbouwlocaties in onze gemeente een realisatieplicht van 3 jaar in.
Projectontwikkelaars worden zo gedwongen om binnen afzienbare tijd woningen te realiseren.
➤ We leggen in de prestatieafspraken met woningcorporaties vast hoeveel sociale huurwoningen er de
komende jaren gebouwd gaan worden én hoeveel er maximaal verkocht mogen worden.
➤ Om de doorstroom uit (sociale) woningen op gang te brengen is het noodzakelijk om ook voldoende
middenklasse huurwoningen te bouwen, en goedkope en middenklasse koopwoningen te realiseren.
➤ We stimuleren de realisatie van alternatieve woonvormen voor jongeren. Zoals studio’s,
studentenhuizen en jongerenflats.
➤ We blijven ook andere vormen van woningbouw voor ouderen en woon- en leefgroepen stimuleren
(Bijvoorbeeld: woonhofjes, tiny houses, tijdelijke woonvormen).
➤ Bouwen voor ouderen is sowieso van belang om voor hen de doorstroming naar kleiner wonen
mogelijk te maken. En daarmee meer woningen beschikbaar te krijgen voor jongeren en groeiende
gezinnen.
➤ In onze vergrijzende gemeente is levensloopbestendig kunnen wonen belangrijk. Wij stimuleren het
daarom dat er In Venray voldoende levensloopbestendige woningen worden gebouwd.
➤ Als gemeente blijven we er in regionaal en VNG-verband op hameren dat de verhuurdersheffing van
tafel moet.
➤ We leggen in de afspraken met projectontwikkelaars een instandhoudingstermijn van 25 jaar vast,
zodat de betaalbare woningen voor langere tijd beschikbaar blijven.
➤ Sociale huurwoningen worden alleen verkocht als dit voor de corporatie noodzakelijk is om financieel gezond te blijven. De woningen worden tegen een betaalbare prijs verkocht. De huidige bewoners moeten deze woningen met voorrang kunnen kopen.
Een gedeelde gemeente
Onze keuzes
➤ We streven naar wijken met een divers woningaanbod.
➤ Huurdersorganisaties en hun vertegenwoordiging zitten als volwaardige gesprekspartner aan tafel bij het maken van de prestatieafspraken met de woningcorporaties.
➤ Bij plannen van (ver)nieuwbouw in een dorp/buurt/straat wordt de omgeving door de initiatiefnemer actief betrokken, vanaf het begin van de planning. Dit om er naar te streven dat het plan door zoveel mogelijk partijen gedragen wordt.
➤ Door het woningaanbod in wijken met veel sociale huur diverser te maken, voorkomen we dat
huishoudens die op de maatschappelijke ladder klimmen de wijk altijd verlaten. Op die manier
versterken we de sociale binding met de wijk.
Misbruik aanpakken
Onze keuzes
➤ Arbeidsmigranten worden vaak tegen hoge huren in slechte omstandigheden gehuisvest. In onze
gemeente zorgen we ervoor dat dit misbruik stopt, maken we met werkgevers en uitzendbureaus
bindende afspraken over fatsoenlijke huisvesting en gaan we waar nodig over tot strikte handhaving en
bestraffen we malafide verhuurders.
➤ We maken maximaal gebruik van de instrumenten op het gebied van wonen, zoals de
zelfbewoningsplicht, anti-verkameringsregels en de huisvestingsverordening.
Een fatsoenlijke, betaalbare en duurzame woning
Om de (gemeentelijke) klimaatdoelstellingen te halen is de verduurzaming van woningen belangrijk.
Door woningen te isoleren neemt het energiegebruik en de CO2-uitstoot af en krijgen inwoners een
lagere energierekening.
Onze keuzes
➤ We maken met woningcorporaties prestatieafspraken over de verduurzaming van de bestaande
woningen (aantallen, termijnen en niveaus).
➤ Het splitsen van grote leegstaande boerderijen en bedrijven in woningen kan een uitkomst voor het
huisvesten van meerdere generaties gezinnen of woongroepen bieden. Als gemeente zullen we dat,
indien mogelijk, faciliteren.
➤ We willen het groen aan de randen zo weinig mogelijk aantasten en zijn daarom kritisch op
ontwikkelingen buiten de bebouwde kom.
➤ We stimuleren verduurzaming door voorlichting en adviezen en, indien mogelijk, voor eigenaren en
huurders aantrekkelijke (financiële) regelingen.
De Omgevingswet
De Omgevingswet wordt naar verwachting in juli 2022 ingevoerd en biedt de mogelijkheid om de
verbinding tussen wonen, de openbare ruimte en gezondheid beter te leggen. De gemeenteraad van
Venray heeft daarvoor op 2 november 2021 de Omgevingsvisie Venray opgesteld.
Participatie is een belangrijk onderdeel van de Omgevingswet. Belangrijk is dat voor alle
belanghebbenden duidelijk is hoe de participatie geregeld wordt en door wie dit moet gebeuren. Ook
hier is de gemeente verantwoordelijk voor het opkomen voor en het borgen van het algemeen belang.
Participatie afdoen als een taak voor de initiatiefnemer en/of ontwikkelaar is in onze ogen onvoldoende.
Onze keuzes
➤ Voor de invoering van de omgevingsvisie stellen we een participatieverordening vast, waarin
duidelijk is waar bewoners op mogen rekenen bij de ontwikkeling en uitvoering van projecten.
➤ Groen en natuur zijn enorm belangrijk. In de Omgevingswet ligt de nadruk op de initiatiefnemers en
het idee van ‘het moet toch kunnen tenzij’. Dit mag geen nadelige effecten hebben op ons groen en
onze natuur.
➤ We zetten in op breed welzijn en duurzame gezondheid bij het opstellen van de omgevingswaarden.
Er wordt beleid ontwikkeld om de gezondheid van onze inwoners te bevorderen. Hierbij zijn luchtkwaliteit en geluid thema’s die met voorrang aandacht vragen. We beoordelen geen plannen enkel op hun economisch belang.
➤ We doen er alles aan wat in ons vermogen ligt om de heropening van Vliegbasis de Peel te voorkomen. Wanneer dat niet lukt, wordt alles in het werk gesteld het Rijk ertoe aan te zetten om de nadelige gevolgen (geluid, luchtkwaliteit, gezondheid) voor de inwoners van Venray en de kerkdorpen
tot het minimale te beperken.
➤ Via het Omgevingsplan wordt beleid ingericht op leefbaarheid van de kerkdorpen. Bij het
ontwikkelen daarvan geven we ruimte aan deelname en inbreng van de gemeenschappen.